Scala & Kolacny Brothers

Scala & Kolacny Brothers

Scala is een indierockkoor met de Kolacny-broers Steven en Stijn enerzijds, en Scala, hun vrouwenkoor anderzijds. Steven begeleidt ze aan de piano, Stijn dirigeert. De broers treden gewoonlijk op met 15 à 20 zangeressen tussen 16 en 30 jaar, en tegenwoordig telt het koor meer dan 150 leden waardoor aan de steeds groeiende vraag van optredens kan worden voldaan.

Scala & Kolacny Brothers selecteert indierockklassiekers en indiesongs en herwerkt ze tot elegische hymnes met adembenemende effecten.

Aanvankelijk was de piano de enige begeleiding van de stemmen. Nu treden ze over de hele wereld op, nog steeds met die piano centraal op het podium, maar dikwijls ook met begeleiding van drum, soundscapes en synthesizers.

Het idee om rocksongs te brengen komt van Steven. In 2001 bezorgde een vriend uit Londen hem een CD van Radiohead met enkele songs die de band voor het radiostation XFM had opgenomen, waaronder een live versie van ‘Creep’. “Die interpretatie had iets ontroerends en emotioneels”, zegt Steven. Scala & Kolacny Brothers trad al een aantal jaren op – de broers richtten hun koor in 1996 op – en de groep werd zeer succesvol in eigen land. In 1999-2000 werd Scala er ‘Koor van het Jaar’.

Onder zijn nieuwe indierockgedaante, kende Scala & Kolacny Brothers succes in Frankrijk en Duitsland, respectievelijk met het Franse album (Respire in 2004) en een Duitse CD (Grenzenlos in 2005). In 2006, ondertekenden ze een contract bij EMI en hielden ze Fratelli, hun eigen platen- en productiemaatschappij, boven de doopvont. Onder Fratelli brachten ze twee albums uit, waaronder Paper Plane, dat enkel in België uitgegeven werd (in 2008) en enkel eigen composities van Steven bevat. Het album Circle (2010) werd hun debuutplaat in de VS en het Verenigd Koninkrijk.

Scala had zelfs een clubhit met het dance-nummer ‘I Fail’ dat Scala met de Belgische DJ Regi opnam.

Toen dé e-mail in mei 2010 binnenkwam, dachten de broers Kolacny dat het allemaal een grap was. De mail bleek afkomstig uit Hollywood en bevatte enkele vragen over hun muziek. “Eén van Scala’s covers zou perfect passen bij de trailer van een film die binnenkort zou uitkomen”, werd beschreven. Maar de aanvraag in de mail bleek echt en de film was The Social Network. De regisseur, David Fincher, blijkt een grote fan van Scala te zijn. Het lied in kwestie is een adembenemend mooie akoestische herwerking van Radiohead’s song ‘Creep’ – gezongen door breekbare vrouwenstemmen, met de piano als enige begeleiding. In juli 2010 – twee maand nadat de broers de e-mail hadden ontvangen – kwam de trailer voor The Social Network uit, met Scala’s versie van ’Creep’. De muziek speelt er een centrale rol: ze benadrukt een steeds toenemend gevoel van onbehagen zoals dat van een koor van gevallen engelen. Zoals de film zelf, werd de trailer een gigantisch wereldsucces – meer dan 250 miljoen mensen hebben ernaar gekeken in zalen, op televisie of online. Met een gigantische drukte op de sociale media en ongeziene pieken in de trafiek naar de website van de broers tot gevolg: hun interpretatie van ‘Creep’ werd een internetfenomeen.

2011 betekende de doorbraak van Scala & Kolacny Brothers met de “verovering” van de verenigde Staten en Canada. Een grote tournee ter ondersteuning van hun allereerste Noord-Amerikaanse release bracht de groep naar New-York, Los Angeles en Chicago maar ook op prestigieuze festivals als SXSW en Coachella. Dit succes werd onmiddellijk gevolgd door de release van een eerste album in het Verenigd Koninkrijk, een uitverkocht concert in de Union Chapel in Londen en een optreden als ‘special guest’ op het prestigieuze en exclusief zondagmiddagpodium van het Latitude Festival. In 2011 is Scala & Kolacny Brothers een internationaal fenomeen geworden, en dat allemaal dankzij een eenvoudig mailtje.

Na de vele internationale omzwervingen trokken de Kolacny broers zich in 2013 terug in de opnamestudio voor één van de meest ambitieuze en artistieke producties uit het bestaan van Scala: het Black Moon album en de gelijknamige tournee. Die tournee zou lopen tot einde 2014 en hen zelfs voor het eerst in Singapore en Zuid-Korea brengen. De (door Steven zelf geschreven) songs op het Black Moon album werden in combinatie met bijpassende choreografieën en een verbluffende lichtshow omgetoverd tot een visueel en auditief totaalconcept.

De muziek van Scala werd gebruikt in tal van trailers, series en documentaires: ‘the Simpsons’, ‘Homeland’, ‘Downton Abbey’, ‘Evolve’ en later in ‘Montage of Heck’, de gekende documentaire rond de figuur van Kurt Cobain,

Intussen is een optreden van Scala & Kolacny Brothers een buitengewoon multimedia gebeuren geworden met speciaal voor het koor gemaakte videoprojecties, animatiefilms, lichtshows en ‘electronic sampling’. De hoofdmicrofoons van de meisjes laten toe om vrij over het podium te bewegen en zich zelfs onder het staand publiek te begeven. Er wordt constant geherinvesteerd in de recentste technologie voor de shows: audio- en video-uitrusting, nieuwe videoclips… Concertlocaties variëren van kleine theaters en kerken tot rockzalen, voor een duizendtal fans tot grote optredens en muziekfestivals.

Begin april 2016 bestaat Scala 20 jaar. Dit werd gevierd met 11 concerten in de thuisstad Aarschot, een concertreeks in heel Europa en een nieuw album “20 years Scala”.

Tot op vandaag wordt de groep wordt Scala uitgenodigd op binnen- en buitenlandse podia en blijft het haar eigen succesformule – die steunt op de intieme en unieke sound van de Scalastemmen – heruitvinden en verbeteren.